Häng med på insidan av Wilson

Wilsonbloggen

25/8 2014 av wilson

UnderbaraADHD

Det är med extra stor stolthet som vi presenterar vår senaste webbproduktion  – www.underbaraadhdh.se. Sedan i början av mars arbetar Georgios, tidigare PR-konsult på Cohn & Wolfe, och Edelman, tvåfaldig bubblare på listan över Näringslivets 150 Superkommunikatörer, heltid med Underbara ADHD. En organisation som grundades våren 2012 för att öka allmänhetens kunskap om ADHD och för att hjälpa de som lever med diagnosen. Detta för att de ska kunna känna sig accepterade, inkluderade, värdefulla samt för att ge dem förutsättningar att uppnå sin fulla potential. Underbara ADHD är ett viktigt och bra initiativ som vi gärna stöder och jobbar med.

Wilsonbloggen

25/4 2014 av wilson

Facebooktips från Wilsonbaren

 

Förutom öl, kyckling och andra trevligheter så fixade vi med lite Facebook-nyttigt på gårdagens Wilsonbar. Om du inte var där, eller har glömt vad vi sa, kommer här en lite slideshare på temat hur man syns på Facebook (även utan reklampengar). Vi ses på nästa Wilsonbar!

Wilsonbloggen

11/12 2013 av Mikael

Wilson-Micke föreläser på Linnéuniversitetet

Jag har under hösten ägnat torsdagarna åt att undervisa i grafisk design vid Linnéuniversitetet. Jag föreläser där för studenterna som läser tredje terminen på interaktionsdesignsprogrammet, studenter som ska få en fördjupning inom ämnet och en bredare förståelse för visuell kommunikation. Under hösten har vi bland annat tittat närmare på typografins historia, typsnittsklassificering och gått igenom typografiska grundregler. Nu har studenterna stenkoll på vad kerning, typgrad och kägel är. Utbildning sker till stor del i Adobe Indesign, ett program de fördjupar sig praktiskt i genom hela kursen. Förra veckan gick vi även igenom bildanalys där vi samvetslöst dissekerade bilder, dess element och uppbyggnad. Vi lärde oss bl.a. skillnaden mellan denotation & konnotation och vi fick en förståelse för hur den yttre kontexten påverkar meddelandet.

I morgon är det dags att sätta tänderna i layout. Vad är det som skapar dynamik och rytm? Vem var egentligen Leonardo Fibonacci, hur disponerar vi en given yta på bästa sätt och varför är en tydlig hierarki så otroligt viktigt? Fortsättning följer och jag ser fram emot att tillsammans med studenterna utforska både gårdagens och framtidens visuella kommunikation.

Wilsonbloggen

4/11 2013 av Hasse Hofvergård

Wilson stämmer in i hyllningskören

I söndags avtackades två legendariska Kalmar FF-profiler på Guldfågeln Arena – taktikern Bergstrand och kapten Rydström. Två personer som varit ytterst tongivande i KFF. Från både bänken och planen har de inspirerat hela staden och bland mycket annat tagit ett SM-guld. Tillsammans med föreningen tog vi fram varsin hyllningsfilm och varsin hyllningstavla. Filmer och tavlor som tackar för oförglömliga insatser och som ger två FF-karriärer en väldigt värdig avslutning. Klicka på bilderna för större versioner.

Wilsonbloggen

3/10 2013 av Hasse Hofvergård

Resumé gillar också Smålands stolthet!

Kalmar FF:s smålandsstolthet.se-kampanj inför derbyt mot Östers IF hamnade på en mycket hedrande 2:a plats när Resumé rankar sommarens bästa digitala kampanjer

Juryns utlåtande:
– Två bra idéer som lyfter varandra. Först patentet som sätter ribban och sedan den digitala aktiveringen som sätter en nagel i ögat på motståndarna i sann supporteranda.

Intressant är även Niklas Lindströms (head of digital Forsman & Bodenfors) uttalande:
– Många uppmärksammade och framgångsrika kampanjer spelar utanför traditionella mediekanaler, som tidigare har legat till grund för tävlingarnas kategorier. Kampanjer är till sin natur mer integrerade i dag och det finns väldigt få kampanjer som inte har en digital komponent. 

På Wilson tänker vi först ut hur kommunikationen ska fungera digitalt innan vi går vidare till mer traditionella kanaler. Det har vi alltid gjort.

Nej, nu blir det isterband!

Casefilmen nedan beskriver kampanjen:

Wilsonbloggen

9/7 2013 av wilson

Pressmeddelande: Älgen Peppe tippar EM 2013

Från de djupa smålandsskogarna kommer den skotträdde och mycket säregne älgen Peppe. Med en hel del rutin från matcher i de småländska lingonserierna kommer Peppe att tippa resultaten för samtliga matcher i EM 2013.

- Jag visste tidigt att magväskan skulle bli omodern. Den kändes daterad redan när den kom, säger Peppe själv om sin unika förmåga att förutspå händelser.

Peppes tips kommer att presenteras som avslutning i TV4:s EM-magasin Late Night EM som sänds varje dag under mästerskapet. På fotbollskanalen.se/peppe kan man läsa mer om älgen Peppe samt ta del av klippen med Peppes tips. På Twitter finner man Peppe som @KungPeppe

Konceptet med djur som tippar matcher börjar bli igenkänt och mycket populärt mästerskapssammanhang. När nu Sverige arrangerar EM på hemmaplan så ska givetvis en älg tippa slutresultatet. Hur träffsäker skogens konung är återstår nu att se. De två första matcherna ligger nu på fotbollskanalen.se/peppe.

- Detta dök upp som en av många galna idéer hos oss när vi satt och planerade marknadsföringsaktiviteter för mästerskapet och TV4 var på tårna och nappade på konceptet, säger Jacob Westerlund, projektledare på reklambyrån Wilson Creative som står bakom konceptet.


HÄR FÖLJER EN KORT INTERVJU MED PEPPE:

En klassisk sportfråga först: Hur känns det?
- Det känns helt okej. Kul att det händer något.

Wilsonbloggen

10/4 2013 av Fredrik Löfgren

En förmiddag i Ung Företagsamhets tjänst

Juryarbete

Idag fick jag äran att besöka Näringslivets hus för att sitta med i juryn och utse årets bästa logotyp bland alla UF-företag. Det känns såklart lite speciellt åtta år efter att jag, Jacob, Jonathan (ja, mina nuvarande kollegor) och Simon (idag inom Stockholms Universitet) var med på SM i Ung Företagsamhet själva. I och med att Wilson Creative sannolikt inte hade existerat idag utan Ung Företagsamhet så är det naturligtvis en ynnest att få ge lite tillbaka.

Efter en trevlig frukost med många nya och gamla bekantskaper så satte vi oss ner i respektive jurygrupp. I logotypjuryn satt jag, Marin Reintz och tre PR-rävar från Kreab Gavin Andersson. Efter lite kaffe och överläggande kom vi fram till ett antal värdiga vinnare där ett bidrag stack ut lite extra med sin stilsäkra form. Vinnaren offentliggörs på SM i Ungföretagsamhet den 6 maj. Gör ett besök på Stockholmsmässan för att träffa kreativa och duktiga unga företagare. Vem vet, kanske är det just du som gör att någon vågar satsa vidare även efter det att UF-företaget är avvecklat?

Wilsonbloggen

6/3 2013 av wilson

Wilson all over the internet?

Wilson all over the internet?

Har ni också observerat att Wilson dykt upp över hela Facebook? Det har vi. Efter lite närmare efterforskning märkte vi dock att det är en kampanj och support för digitala artister som drabbats av en konkurs i Hollywood. De digitala artisterna bakom storfilmerna Life of Pi och Snow White and the Huntsman riskerar att lämnas i sticket. Läs mer genom att söka på VFX Solidarity International på just Facebook.

Wilsonbloggen

28/2 2013 av wilson

Säg hej till Staffan!

Staffan Marmolin

Hej!

Mitt namn är Staffan Marmolin och jag har precis börjat som VD och strategisk projektledare här på Wilson Creative. Jag kommer att axla delar av Jacobs roll då han samtidigt kommer att lägga mer tid på olika projekt i Stockholm. 

Jag kommer närmast från Friskis&Svettis Stockholm där jag arbetat som marknadschef under de senaste sex åren. Innan dess har jag över 15 års erfarenhet från reklambranschen. Flytten till Kalmar känns helt naturlig då jag är sommarölänning sedan barnsben och alltid varit i trakten.

Att jag fått förtroendet att leda och utveckla Wilson Creative känns både kul och oerhört inspirerande. Jag ser fram emot att ta tag i nya utmaningar och jobba med massor av fantastiska Wilson-kunder.

Wilsonbloggen

21/2 2013 av wilson

Sociala medier för företag

Det blir viktigare och viktigare att bygga en relation med sin målgrupp över internet. Hur ska man som företag lyckas med det? Idag finns en uppsjö av olika sociala medier som alla fungerar på olika sätt. 

Vilket är bäst för oss? Hur skiljer de sig åt? Hur många använder det?

Eftersom att de olika sociala medierna skiljer sig åt väldigt mycket i hur de används och vilka som använder dem, så kan du som företagare använda det här inlägget som en grund för att få lite bättre koll på olika sociala medier. Viktigt att tänka när du sitter och funderar vilka sociala medier du borde använda är att inte endast se till vilka som har flest användare utan till var du bäst kan bemöta din målgrupp och skapa impact. 


Facebook logo

Vårt största sociala medium. Med över en miljard användare i världen och 4,7 miljoner i Sverige. Här kan du skapa en sida där du kan nätverka med konsumenter, marknadsföra dig och få input på saker som behöver förbättras. Det går även att betala för att annonsera i högerspalten på Facebook och du kan få statistik över responsen på dina inlägg. 

Ca 4,7 miljoner svenska konton.