Häng med på insidan av Wilson

Wilsonbloggen

15/12 2008 av Wilsonbloggen

Integrerad reklam

Jag måste bara slå ett slag för medier som vågar släppa in integrerad reklam. Det ger oss kreatörer ett större spelrum för vår kreativitet, samtidigt som det tillför mediet något annorlunda som jag tror att även konsumenten kan finna underhållande. Nedan ett några sköna exempel: Eurocard tilläts "skrapa bort" hela finanskrisen i Dagens Industri med sitt betalkort. Effektfullt. Aftonbladet har ett spännade format på deras webb de kallar Big Bang. Ovan använt av Hyundai. Extra lyckat blir formatet när annonsören även köper en så kallad Helsida, en banner i formatet 440x220px, mitt i nyhetsdelen i mitten. Jag vill minnas att Fritidsresor gjorde detta på ett framgångsrikt sätt när de kopplade samman sin Big Bang-lösning med just Helsidan. Ovan ett exempel på en mycket enkel, men dock rolig lösning signerad Davidoff, eller kanske snarare deras webbyrå. Jag tror att designintegrationen med parfymflaskan som går ner i Stureplans befintliga topp gör att folk uppmärksammar annonsen i större utsträckning.