Häng med på insidan av Wilson

Wilsonbloggen

19/9 2011 av Jacob Westerlund

Carlsberg, Axwell och mobil täckning

I lördags besökte jag Carlsbergs stora turnékoncept ”Where's the Party” med Sveriges största DJ, Axwell i Stockholm. Carlsberg hade hyrt Frihamnshallen som rymmer flera tusen människor och evenemanget var helt slutsålt sedan en vecka tillbaka. På en yta stor som en fotbollsplan trängdes ungdomar, kändisar och personal.

Målsättningen med turnén är mycket tydlig. Carlsberg vill profilera sig mot en yngre målgrupp och bli ett hetare varumärke. Hela konceptet är klockrent och turnén har genomgående varit slutsåld. Evenemanget i Stockholm hade dock ett stort problem. Det fanns ingen mobiltäckning.

Tänkt dig den effekten av när tusentals människor rycker upp sin mobil och filmar, tar kort och uppdaterar sin status i på Facebook, Twitter etc. Hur kan man då inte se till att fixa mobiltäckningen genom att sätta upp en extra mast för evenemanget? Jag vågar knappt räkna på hur mycket Carlsberg gick miste på att publiken inte kunde sprida evenemanget i sociala medier. Eller så var det bara jag som är sur över att jag själv inte kunde uppdatera min Facebook...