Fotbollsföreningen Kalmar FF vann Allsvenskan 2008 och är ett av sydöstra Sveriges mest kända varumärken. Vi på Wilson har sedan guldet kontinuerligt jobbat med föreningen och är idag Kalmar FF:s officiella reklambyrå. Och nej, vi missar sällan en match...

Kalmar FF

25/6 2013

Projekt: smalandsstolthet.se

Kategori: Webb

Kalmar FF är Smålands stolthet®

Inför det första smålandsderbyt på år och dar höjdes derbypulsen rejält med kampanjen Smålandsstolthet.se. Det råder numera inget tvivel om vilket lag som förtjänar rätten att kalla sig "Smålands stolthet". Kolla själv!

Kalmar FF

1/5 2013

Projekt: Film

Kategori: Film, Webb

Extrainsatt presskonferens

Den låga publiksiffran i premiären mot Häcken berodde antagligen på ett antal
missförstånd. Vad gör man då? Man kör en hemmapremiär till såklart. På så vis blev även årets andra match på Guldfågeln Arena en hemmapremiär med allt vad det innebär.

Kalmar FF

12/4 2013

Projekt: kalmarff.se

Kategori: Design, Webb

Smålands stolthet får en webb att vara stolta över

Under våren har vi tillsammans med Kalmar FF tagit fram en helt ny sajt. Nya kalmarff.se är en sajt som ska förstärka fotbollsupplevelsen, vara mer överskådlig, som ska bjuda in fansen mer och som enkelt ska kunna anpassas till mobilen. Sajten är responsiv vilket betyder att den är naturligt anpassad till att fungera i det mindre mobilformatet. Den har också fått ett tydligare fokus på A-laget och besökaren ska lättare kunna hitta relevant och önskad information. Här kan du som fan hitta det just du är intresserad av, du kan följa de senaste nyheterna och lära dig mer om spelartruppen. Samtidigt kan du bidra med dina egna bilder och kommentarer i ännu högre utsträckning. Reaktionerna har hittills varit positiva och FF-fansen är nöjda med att numera kunna följa sitt lag lite närmare och på ännu fler sätt. Heja FF!

Tre kort: Företag, Privatperson, Barometerns familjeläktareLandningssida på kalmarff.seFacebookFasadvepa vid Norra vägenFasadvepa vid Norra vägen

Kalmar FF

19/2 2013

Projekt: Säsongskort

Kategori: Design, Koncept, Print, Webb

Säsongskort 2013

Kalmar FF behövde ett manér för sina säsongskort den tredje säsongen på Guldfågeln Arena. Vi tyckte att det var Kalmar FF-fostrade Erik Israelssons tur att få lite extra utrymme så han hamnade på framsidan. Och så trycker vi lite extra på att Smålands stolthet 2013 heter Kalmar FF såklart. 

Gillometer.En av fem lyckliga supportrar som kammade hem en FF-tatuering.Olah the Man i sin nypiffade Fiat Uno.The Dennis Nilsson Like a Boss Experience. Fotbollstittandets Rolls-Royce? Ja, kanske.Årets matchaffischer informerade om aktuell status.Målgång!

Kalmar FF

20/12 2012

Projekt: Facebook

Kategori: Webb

Gillakampen 2012

I början av 2012 uppgick antalet gillamarkeringar på Kalmar FF:s facebooksida till ca. 5000.
En bra siffra. En småländsk siffra. Men en siffra som trots sin braighet och småländskhet
kändes lite…liten?

Japp, vi på Wilson var helt säkra på att Kalmar FF än så länge bara hade skrapat på ytan av potentiella gillare där ute. Här fanns åtminstone lika många till. Säg, 5000 till innan årets slut.

Med föresatsen att bli “bäst på både plan och facebook” och målsättningen att nå 10 000 tummar under 2012 skapades Gillakampen - en uppmaning till alla FF-supportrar att gå in och visa sitt stöd för Smålands Stolthet även på facebook. Budskapet spreds i första hand via en Wilsonproducerad facebook-app från supporter till supporter, men letade sig även in i Kalmar FF:s övriga marknadsföring på affischer och annonser. För att inte tappa fart under kampanjens gång bjöds det på överraskningar vid varje passerat tusental - små bonusar där fansen själva kunde komma med förslag på vad som skulle hända - Kalmar FF-tatueringar vid 6000 tummar, en rödvit bilstripe vid 7000, en fotbollsupplevelse signerad FF-profilen Dennis Nilsson vid 8000, en kväll för sex personer på årets Kalmar FF-gala vid 9000.

Om vi nådde fram? Slår vi Öster den 23 maj? Den 18 december höjdes tummen som gjorde att vi
kunde skriva '10 000' i Boken Om Allt Fint. En tidig julklapp skulle man kunna säga!

Vykort som skickades ut till befintliga säsongskortinnehavare. Lite ful i mun den där stolen - men det är ok.

Kalmar FF

18/12 2012

Projekt: DR

Kategori: Design, Gerilla, Koncept, Print

Vykort från en stol och ståplats i betong

Kalmar FF har nu spelat två säsonger på Guldfågeln Arena. Första året fördubblades besöksantalet jämfört med den gamla arenan Fredriksskans. Riktigt kul! Vi har sedan starten jobbat med stolarna på arenan som avsändare. Vi vill skapa en relation mellan supporten och hens stol. När det var dags att förnya abonnemanget efter första säsongen skickade vi ut ett julkort från stolen och det är alltså detta tänk vi följer upp med årets soliga hälsning från en semesterort. Även stolar måste ju ta semester… En utmaning i konceptet blir ju de som abonnerar på ståplats. Det löste vi genom att plocka ut hela betongblocket och skickade det till pyramiderna i Egypten. 

Smålands Stolthet 2013Det vimlar av landslagsstjärnor i Kalmar FF. Här syns några av dem.Sponsorträffar som skapar relationer Det finns ett sponsorpaket för allaJa, just det! Kalmar FF är Årets Marknadsförare 2012. Inte illa.

Kalmar FF

18/12 2012

Projekt: Print

Kategori: Print

Kalmar FF Sponsorkatalog 2013

Den här katalogen är ett av de viktigaste verktygen för marknadsavdelningen hos Kalmar FF. Den distribueras till befintliga och presumtiva samarbetspartners och är fullmatad med Kalmar FF-läsning, info om sponsorlösningar och annat gutt. Framsidan? För KFF handlar Allsvenskan 2013 mycket om derbyt mot Östers IF, som är tillbaka i fotbollens finrum efter en lång sejour i Superettan. Därför lägger vi beslag på epitetet Smålands Stolthet en gång för alltid...

Kalmar FF

24/8 2012

Projekt: Print

Kategori: Print

Kalmar FF i Mellanmjölkens land

Det finns datum och tider som är viktigare än andra att lägga på minnet. Kalmar FF:s hemmamatcher på Guldfågeln Arena till exempel. Vi placerade informationen om höstens matcher på Emåmejeriets mjölkpaket så alla vid frukostbordet enkelt kan synka sina kalendrar. 

Kalmar FF

2/7 2012

Projekt: Europa League 2012

Kategori: Design, Print

Kalmar FF - Cliftonville FC

Ok, upp med handen alla som har hört talas om Cliftonville FC på Nordirland... Vi får erkänna att laget var en ny bekantskap för oss på Wilson. Men det spelar ingen roll, vi gör en grym matchaffisch ändå. Fokus ligger på att skilja manéet för Europa League från det vi använder i Allsvenskan.

Kalmar FF

2/7 2012

Projekt: Facebook

Kategori: Design

Olah The Man - ett hängivet fan

Kalmar FF:s gillakamp på Facebook tuffar på bra. När 7000-gränsen passerades för en tid sedan lottade vi ut en KFF-bilstripe. Vinnaren Olah fick sin Fiat Uno upptejpad och fin. Visst ser han nöjd ut?

Kalmar FF

21/5 2012

Projekt: Film

Kategori: Film

Trippeln på Guldfågeln Arena

Tre matcher för priset av två?! Det lät riktigt bra i våra öron, så vi satte ihop ett erbjudande en smålänning inte kunde säga nej till.

Kalmar FF

21/5 2012

Projekt: Radio

Kategori: Radio

Klack-Micke på besök hos Speakern

I början av maj spelades matcherna tätt på Guldfågeln Arena. Tre matcher på 11 dagar faktiskt. För att höja temperaturen inför dessa kamper lät vi "Klack-Micke" (hejaklackledaren i Supporterunionen) stöka lite i studion. 

Micke

GAIS
Mjällby
Helsingborgs IF

Kalmar FF

28/3 2012

Projekt: Alla till Kalmar

Kategori: Gerilla

Alla till Kalmar

Kalmar FF har svårt att sälja ut hela Guldfågeln Arena. Det beror inte på lågt intresse från folk i Kalmartrakten. Nej, de kommer mangrant och hejar fram Smålands stolthet. Utmaningen ligger i att bortasupportrarna aldrig har lyckats fylla sin sektion. Därför tog vi fram kampanjen "Alla till Kalmar". Kampanjen riktar sig mot bortalagets supportrar vilket i detta fall var AIK. Vi flyttade helt enkelt fokus från Kalmar till Solna. www.allatillkalmar.nu

Kalmar FF

15/3 2012

Projekt: Film

Kategori: Film

Premiär 2012 Kalmar FF-AIK

En film vi tog fram i samband med biljettsläppet för 2012-års matcher på Guldfågeln Arena. Under säsongen kommer vi producera film inför varje hemmamatch. Fränt!

Kalmar FF

13/12 2011

Projekt: Radio

Kategori: Radio

Radio 2011

Vi har gjort radioreklam inför varje hemmamatch säsongen 2011.

Kalmar FF-Djurgårdens IF
Kalmar FF-Ellos
KFF-GAIS
Kalmar FF-IFK Göteborg
Kalmar FF-BK Häcken
Kalmar FF-Malmö FF
Kalmar FF-Peking
Säsongskort 2012
På framsidan: En bild från hemmapremiären mot Djurgården#34 Måns SöderqvistSvante 40!

Kalmar FF

13/12 2011

Projekt: Print

Kategori: Design, Print

Kalender 2012

Vi har designat en riktigt lyxig och crisp väggkalender för 2012. Varje månad pryds av en spelare och vi har adderat lite sköna detaljer så som födelsedagar och viktiga datum från Kalmar FF:s 101-åriga historia.

Kalmar FF Sponsor 2012Erik Israelsson in action

Kalmar FF

30/11 2011

Projekt: Print

Kategori: Design, Print

Sponsor 2012

Kalmar FF har inte bara en spännande spelartrupp och en av Sveriges bästa fotbollsarenor. De har även en riktigt grym marknadsavdelning. Inför säsongen 2012 har vi tagit fram en skön folder som de kan luta sig mot när de säljer in sina goa sponsorlösningar. Maila Per Rosenqvist på Kalmar FF om du är intresserad av att bli en del av nätverket runt Kalmar FF.

Kalmar FF

18/11 2011

Projekt: Facebook

Kategori: Koncept, Webb

Gillakampen

På kort tid har Kalmar FF fått 5000 gillaklick på Facebook. Riktigt bra! Men vi tror att det finns fler KFF-fans där ute. Minst 10 000... I sann Kalmar FF-anda sticker vi ut hakan och siktar på att nå upp till dessa redan under 2012. Det är vi mot etablisemangent i vanlig ordning.

Hur gör vi då? Vi lockar med överraskningar såklart. Varje gång antalet passerar ett jämt 1000-tal ställer vi till med lite hyss som fansen får vara med och föreslå. Kanske något i stil med att Rydström ska spara ut till pagefrisyr eller att det ska spelas in en Kalmar FF-Cribs hos Nanne Bergstrand. De som föreslår överraskningar som senare genomförs vinner varsin spelartröja. Lätt som en plätt. In och gilla nu!

Följ utvecklingen på www.facebook.com/kalmarff

AffischMatchprogramLandningssida på kalmarff.se

Kalmar FF

15/7 2011

Projekt: Match 2011

Kategori: Design, Print, Webb

KFF vs HIF

Måndagens match mot Helsingborg har länge sett ut att bli en riktig stormatch med tanke på att båda klubbarna är med och slåss i toppen av Allsvenskan. Detta tog vi fasta på samtidigt som vi konstaterade att det blir många talanger - Rasmus Jönsson, Mattias Johansson och Simon Thern för att nämna några - på plan. Trycket efter biljetter har varit enormt och nu ser publikrekordet från hemmapremiären mot Djurgården på 11852 personer ut att ligga risigt till.

Kalmar FF

16/6 2011

Projekt: Match 2011

Kategori: Design, Print

KFF vs GAIS

Inför torsdagens möte mellan Kalmar FF och GAIS tog vi fasta på att det faktum att det blir "brassebonanza" på Guldfågeln Arena, och tog fram ett grafiskt manér med sann sambakänsla.

Mäklarskyltar sattes upp lite överallt. De stora varuhusen dekorerades med golvreklam i entrén. Besökare på hemsidan möttes av nedräkning till matchen.

Kalmar FF

24/5 2011

Projekt: Match 2011

Kategori: Gerilla, Webb

KFF vs AIK

Inför matchen mot AIK drog vi på för fullt med marknadsföringen kring matchen. Vi vill skapa stämning och förväntan inför matchen, går man runt i Kalmar så ska man bli upplyst om att de är match på gång.

Kalmar FF

2/5 2011

Projekt: Vi ses på premiären!

Kategori: Design, Print

Infartsskyltar

"Välkommen till en helt ny fotbollsupplevelse i Kalmar". Så står det på tre stora infartsskyltar som gör att även bilister får ta del av budskapet. Den på bilden finns att beskåda på Ölandsleden.

Officiellt och fint.#1/2011

Kalmar FF

8/4 2011

Projekt: Match! - Matchbilaga

Kategori: Design, Print

Kalmar FF:s matchbilaga

Kalmar FF:s programblad har fått en rejäl makeover och upplageökning säsongen 2011. Istället för att som tidigare säljas i samband med match distribueras det som bilaga i Barometern med runt 120 000 läsare. Vi på Wilson står för projektledning, layout och redigering.

Kalmar FF

29/3 2011

Projekt: Vi ses på premiären!

Kategori: Koncept

Kalmar FF:s succékampanj

Branschtidningen Resumé hyllar kampanjen "Vi ses på premiären!" med rubriken "Kalmar FF:s succékampanj". Läs hela artikeln här: http://www.resume.se/nyheter/2011/03/29/kalmar-ffs-succekampanj/

Kalmar FF

25/3 2011

Projekt: Vi ses på premiären!

Kategori: Design

Säsongskort 2011

Företagen kunde i dagarna glädjas åt detta underbara brev med Wilsondesignade säsongskort till Allsvenskan på nybyggda Guldfågeln Arena. Nytt för i år är att det finns fyra olika versioner. Svart kort till företag, rött till privatpersoner, blått till familjer samt ett Guldkort till de som köpt plats på arenan i fem år framöver. Dessa lyckliga själar får dessutom sitt eget namn tryckt på sin stol.

Affischer med det folkliga budskapet - Vi ses på premiären!Restauranger och takeaway-ställen lät sina produkter ge budskapet liv.Kalmarregionens restaurangpersonal bidrog gladeligen för att skapa stämning inför premiären.Stol till salu.Kontakta Kalmar FF om intresse finns.

Kalmar FF

18/3 2011

Projekt: Vi ses på premiären!

Kategori: Design, Gerilla, Koncept, Print

Vi ses på premiären!

Inför Allsvenskan 2011 drog vi tillsammans med Kalmar FF igång en kampanj för att fylla den nybyggda arenan, Guldfågeln Arena, till premiärmatchen mot Djurgården. En folklig kampanj med slagorden "Vi ses på premiären!" tillsammans med ett tuffare bildmanér lanserades på en mängd enheter. Bland annat blev Kalmarregionens många takeaway-ställen budbärare där personalen bar röda t-shirts med det tydliga budskapet och där också takeaway-lådorna stripades med klistermärken. Resultatet lät inte vänta på sig. Det blev rekordmånga säsongskort sålda och likaså går man nu mot en fullsatt, kokande arena lagom till premiären!

Kalmar FF

4/3 2011

Projekt: kalmarff.se

Kategori: Design, Webb

Landningssida inför premiären på Guldfågeln Arena

I samband med lanseringen av den redesignade KFF-siten så släppte vi en landningssida. Målet att sälja fler säsongskort och samtidigt promota premiärmatchen mot Djurgården på Guldfågeln Arena. Bildmaneret är något som kommer att återkomma i Kalmar FF:s marknadsföring 2011.

Kalmar FF

4/3 2011

Projekt: kalmarff.se

Kategori: Design, Webb

Redesign 2011

Inför säsongen 2011 har vi gjort en enklare redesign av Kalmar FF:s hemsida. Målsättningen med designen har varit att den ska kännas rakare, modernare och ännu mer Kalmar FF. Kolla in kalmarff.se.

Kalmar FF

25/2 2011

Projekt: Guldfågeln Arena

Kategori: Webb

Första konserten på Guldfågeln Arena

Första evenemanget utöver fotbollen på Kalmars nya mötesplats, Guldfågeln Arena, är en konsert med The Ark och Håkan Hellström. Givetvis är Wilson med på tåget och lanserade en kampanjsida för Guldfågeln Arena.

Läs mer på www.guldfageln-arena.se

Kalmar FF

1/12 2010

Projekt: Guldstolen

Kategori: Koncept

Guldstolen, för dig som är lite bättre än alla andra

Vi har släppt Kalmar FF:s senaste kampanj där du kan köpa en guldstol på Guldfågeln Arena i fem år framåt.

Kalmar FF

16/12 2009

Projekt: Spadtaget

Kategori: Film, Koncept

Filmen om första spadtaget

Trots snöblandat regn och sträng kyla så kom närmare 1000 personer
personer för att bli en del av historien. Spadtaget avverkades och det
gav genast eko i fotbolls- och mediesverige.

Tillfällig landningssida på kalmarff.seAnnons

Kalmar FF

12/12 2009

Projekt: Spadtaget

Kategori: Design, Koncept, Print, Webb

Första spadtaget

Glädjen var stor när byggnationen av Kalmar FF:s nya arena äntligen hade blivit beviljad. Vi på Wilson kom med ett förslag till Kalmar FF att de skulle låta folket ta första spadtaget, istället för en enskild person. Kalmar FF nappade på idén och vi ombads ta fram en kampanj för att locka folk till denna historiska händelse. I samråd med Kalmar FF tog vi fram en unik minnesspade i en limiterad upplaga, som såldes till Kalmar FF-fans runt om i landet.

Därefter tog vi fram annonser, en landningssida på kalmarff.se samt en film som spreds viralt via Youtube. Vi lät två riktiga Kalmarprofiler, Ronny Nilsson, VD för arenabolaget, samt den legendariska hejarklacksledaren Göthe fronta kampanjen genomgående.

Kalmar FF

9/4 2009

Projekt: kalmarff.se

Kategori: Design, Webb

Nya kalmarff.se lanserad

Inför säsongen 2009 fick vi förtroendet att göra om hela Kalmar FF:S webbsida. Målsättningarna var många, men framförallt att ta fram ett mer professionellt gränssnitt och mer strukturerat, intressant innehåll. Inspiration hämtades från NHL samt från flertalet europeiska klubbar. En utmaning i webbdesignen var att både skapa en ny fräsch känsla samtidigt som vi vill framhäva klubbens anrika historia. Resultatet blev bland annat ett kollage av gamla, betydande spelare i föreningens historia, i webbsidans bakgrund.

Nu presenterar vi stolt den nylanserade sidan som såklart finns på kalmarff.se.