Bräcke diakoni är en idéburen stiftelse utan ägare och vinstintresse. Under parollen "Ett medmänskligare samhälle" har man i hundra år fungerat som en innovativ välfärdsaktör och idag finns det fler än 40 verksamheter inom organisationen. Lagom till 100-årsjubileumet fick Wilson Creative i uppdrag att skapa Bräcke diakonis nya webbsida från ax till limpa.
Med utgångspunkt i respektive verksamhets målsättningar, grundliga effektkartor och med tillgänglighetsanpassning i centrum, skapade vi en framtidssäkrad multisajt designad utifrån de som behöver webben och deras behov, oavsett om de är patienter på en vårdcentral eller en anhörig som söker information om äldreboende.
Kort efter att den nya hemsidan var lanserad identifierades ett behov av att även framtidssäkra varumärket som helhet. Vårt uppdrag blev att uppdatera den visuella identiteten och tillsammans med Bräcke diakoni, ta fram en samlad varumärkes- och kommunikationsplattform.
Bräcke diakoni har funnits i 100 år och när det var dags för logotypen att uppdateras ville vi hitta en fin balans mellan historia och samtid. Resultatet blev en mer modern logotyp där symbolen har fått leva kvar i en ny, mer tidlös, tappning.
Bräcke diakoni har flera olika verksamhetsområden, med olika målgrupper och behov under ett och samma paraply. Inom ramarna för den gemensamma profilen togs färgindelningar fram för respektive verksamhetsområde för att enklare skilja dem åt, utan att förlora den röda tråden. Färgpaletten består även av godkända kombinationer avseende tillgänglighet.
Bräcke diakonis huvudtypsnitt är Manrope, en sans-serif med flera olika skärningar. Som dekortypsnitt används Shadow into light, ett mjukt formspråk som kompletterar det mer raka primärtypsnittet.
Hos Bräcke diakoni är du välkommen, precis så som du är. Därför innehåller identiteten en mängd organiska former som ger personlig karaktär och skapar ett mjukt och inbjudande intryck.
Resultatet blev en omfattande grafisk profil som tar hänsyn till samtliga de 40 verksamhetsområdena och dess olika målgrupper. Den nya profilen skapar förutsättningar för att bygga varumärket på lång sikt, och ge tydlighet i all kommunikation oavsett media.
Läs mer om Bräcke diakoni och upplev sajten i sin helhet här.
Julia Karlsson
Projektledare
Maila mig
076-881 01 91