Wilson Creative
Öland

Solens och vindarnas ö

Intro

Hållbar turism året runt

Öland är ett starkt varumärke som många förknippar med sol, bad och semester. Men vad händer resten av året? Ölands Turismorganisation vill skapa nya reseberättelser. Nya minnen att dela. Med den nya identiteten gör vi en varumärkesförflyttning. Från vad Öland är och har varit, till vad det ska bli; en året runt-destination med fokus på hållbar turism.

18 grader

Framåtlutad position

Vi har tagit fasta på Ölands geometriska form och att hela ön har en vinkel på 18 grader. Här finns en framåtlutad position som ger energi. En enkel och avskalad stil som vi låtit genomsyra hela identiteten. Resultatet är enkelt, opretentiöst men samtidigt självsäkert och kraftfullt. Den raka formen ger en tidlös känsla som fungerar lika bra nu som i framtiden.

Öland lutar 18 grader
Öland logo i stödraster
Öland logo utan stödraster
Öland logo färgkombinationer
Inktraps

Ökad läsbarhet

Logotypen är ritad specifikt för Öland och innehåller så kallade inktraps som ger mer karaktär men också ökad läsbarhet i små format, både i analoga och digitala miljöer.

Öland logo olika storlekar
Öland logo inktrap
Ölandslogo över strand och solnedgång
Färgpalett

Harmoniska färger

Identiteten omfattar även en färgpalett som är inspirerad av den vackra ön. Tydliga öländska färger i en harmoniskt nedtonad stil.

Färgschema Öland
Typografi

Karaktäristisk och inbjudande typografi

Ölands huvudtypsnitt är Outfit, en karaktäristisk sans-serif som finns i en mängd olika skärningar. Typsnittet kompletteras av Poppins som används i löpande text, för en bättre läsbarhet.

Öland typografi Outfit
Öland typografi Poppins
Grafiska element

Avskalade och organiska former

Identiteten har berikats med flera grafiska element som binder ihop helheten men också ger mer karaktär. Det finns element uppbyggda kring den 18-gradiga vinkeln, två olika mönster – båda baserade på den avskalade Ölands-symbolen – samt ett illustrationsmanér som är mjukt och organiskt, vilket balanserar upp det mer raka formspråket vid behov.

Två illustrationer - fåglar och marint
Ikonsystem Öland
Exempel på applicering

Överallt och året runt

Målsättningen med Ölands nya identitet är att den ska fungera bra i såväl små som stora format, analoga och digitala miljöer, samt att man med små medel ska få en tydlig känsla av Öland.

Öland stationery design
Öland badbyxor
Öland mössa
Öland flaggor
Öland tröjor
Öland vinterlandskap
Öland mobilt
Öland 365 dagar om året
Payoff

Favorit i repris

Avslutningsvis har vi tagit tillbaka en gammal slogan från 1930-taket, ”Solens och vindarnas ö”. Denna har fått en egen ikon som ska få ta plats eftersom både solen och vinden är mer aktuella än någonsin.

Kollage gamla vykort från Öland
Solens och vindarnas ö - grafik på bild
Öland skylt vid brofästet

Vill du veta mer? Kontakta Jacob!

Jacob Westerlund
Projektledare
Maila mig
070-644 77 76

Jacob Westerlund
oland.se

Planera och boka din nästa tripp till Öland på oland.se