Wilson Creative fyller 20 år

Wilsons i London

Hurra för oss!

Wilson Creative fyller 20 år. Vi har vänt orutin till en styrka, satt det digitala i centrum och byggt en företagskultur präglad av kärleksfullhet. Idag är vi en digitalbyrå med hela Sverige som spelplan men fortfarande lika ovilliga att göra saker på rutin.

Wilson Creatives grundare

En byrå ser dagens ljus

Hösten 2005. Ryktet går om en hajpad studentplattform på Harvard, Ebay köper upp Skype och Nordens högsta skyskrapa Turning Torso invigs. Den allra största nyheten, som konstigt nog aldrig nådde de stora löpsedlarna, var dock att en ny reklambyrå såg dagens ljus i Kalmar.

Det unga bolaget, som faktiskt startades som UF-företag redan 2004, möttes av en bransch som vid den tiden dominerades av trycksaker, strategier (som sattes in i pärmar och försvann) och diverse andra gamla sanningar som sällan ifrågasattes.

Vi ville något annat och såg snabbt en lucka på marknaden. Digital kommunikation för 20 år sedan var något som på sin höjd kom med på slutet, när printannonsen, bioreklamen och direktreklamen var spikad och klar. Där fanns utrymme för nytänk och vi såg snabbt till att fylla den luckan.

Orutin som främsta tillgång

På vår första hemsida, byggd i Lars Kaggskolans datasal, fanns ett räkneverk som sakta räknade upp med texten: “Vi har X antal dagars erfarenhet i branschen”. Vi förklarade att tandläkare väljer man absolut baserat på deras erfarenhet, men i marknadsföring gäller det att våga tänka nytt istället för att gå i upptrampade spår. På så vis vände vi det som kunde ses som en svaghet, vår ringa ålder och brist på rutin, till vår största tillgång. Det fanns inga mallar för oss att fastna i och vi byggde vårt erbjudande och företagskultur från grunden, med det digitala i fokus redan från dag ett.

Idag, 20 år senare, är vi stolta över den erfarenhet som finns inom våra väggar, men vissa saker förändras dock inte. Vi har fortfarande väldigt svårt för att jobba utifrån färdiga modeller och tror tveklöst på kraften i riktigt smart trams. Och varumärkeslöftet, som föddes där under våra första år, lever fortfarande: Mötet med Wilson ska vara veckans roligaste möte för uppdragsgivaren.

Wilsonism är en kärleksfull ideologi

Om vi ska välja ett ord som sammanfattar vad Wilson Creative handlar om, så är det kärleksfullhet. Det är vår utgångspunkt i hur vi är mot varandra, hur vi bemöter våra uppdragsgivare och hur vi levererar resultat. Förhållningssättet, som vi kallar för Wilsonism, är inte så himla lätt att beskriva, men vi är ganska säkra på att den märks i varje projekt vi tar oss an. Och det är sannolikt förklaringen till att så många av våra uppdragsgivare stannar länge, och att nya kunder ofta hittar till oss genom rekommendationer. 

Vi har fortfarande inga färdiga modeller och processflöden som ser likadana ut oavsett vad kunden faktiskt behöver. Det vi har är människor som bryr sig, som pallar att göra det lilla extra och som vågar misslyckas emellanåt för att komma åt det som verkligen fungerar.

Årets byrå medaljer

Mer erfarenhet, samma nyfikenhet

Två decennier efter starten är Wilson Creative en digitalbyrå med hela Sverige som arbetsfält. Vi är tillräckligt stora för att samla spetskompetens inom webbutveckling, digital marknadsföring, branding och film men fortfarande små nog för att vara tillgängliga, personliga och nyfikna. Vi har arbetat med allt från den multinationella bjässen som säljer möbler i platta paket till den lokala PT:n som behöver en schysst logotyp. Och det är precis så vi vill ha det.

Wilson Creative är dessutom ett återkommande namn i tävlingen Årets Byrå. Vi har blivit nominerade tio år på raken och har även tagit plats på pallen. För oss är det ett kvitto på att vårt sätt att arbeta faktiskt fungerar, inte minst eftersom det är våra uppdragsgivare som sätter betygen. 

Och även om vi hunnit samla på oss betydligt mer erfarenhet sedan det där första UF-året, är vår inställning densamma: den dag vi tror att vi är fullärda är det lika bra att lägga av. Den risken känns dock avlägsen. Just nu står vi mitt i ett paradigmskifte där AI öppnar dörrar till möjligheter som gänget i datorsalen knappast kunde föreställa sig för 20 år sedan. Framtiden ser ljus ut och sannolikheten är hög att man får dras med Wilson Creative ett bra tag till.

Wilson 20 år symbol

Faktaruta

Företag: Wilson Creative AB

Kontor: Kalmar och Stockholm

Anställda: 22

Verksamhet: Digitalbyrå med fokus på webb, e-handel, design, film och digital marknadsföring.

VD: Hasse Hofvergård

Uppdragsgivare i urval: Svenska Golfförbundet, Kalmar FF, Best Transport, Haypp Group, Kalmar Energi, Multibygg, Royal Design, Malkars Träningscenter, Länsförsäkringar, Bräcke Diakoni, Ekerum Resort Öland, MEDS, Nordic Nest och hundratals till.

Fun fact: Det finns två Wilson Creative till: I Cork på Irland och i Florida, USA. Vi var dock först.

Aktuella: Firar 20 år som aktiebolag hösten 2025.

Kontakt: hasse@wilsoncreative.se